День памяти: 11 марта
Святитель Евфимий Новгородский

Святитель Евфимий, в Крещении Иоанн, родился по горячим молитвам пресвитера Михея и его супруги Анны. Долгие годы у них не было детей, и они дали обет: если родится ребенок, посвятить его Богу. Чтение священных книг, частое посещение богослужений, за которыми мальчик прислуживал своему отцу – священнику небольшого новгородского храма во имя святого Феодора, – освятили душу юного Иоанна. В возрасте пятнадцати лет, в 1411 году, Иоанн ушел из родительского дома в монастырь.

В двенадцати верстах от Новгорода, в пустынном месте, именуемом Вяжище, среди лесов и болот поселились три инока – Евфросин, Игнатий и Галактион. Вскоре к ним присоединился священник Пимен, который принял постриг с именем Пахомий. Здесь подвизались они в полном уединении при построенной ими деревянной часовне во имя святителя Николая в непрестанной молитве и в тяжелой борьбе с суровой северной природой.

К этим подвижникам и пришел искавший спасения юноша Иоанн. Игумен Пахомий принял его с любовью и вскоре постриг в монашество с именем Евфимий. Пострижение в столь раннем возрасте указывает на выдающиеся духовные качества юного подвижника, увиденные прозорливым Пахомием. В то время Новгородскую архиерейскую кафедру занимал архиепископ Симеон, поставленный на архиерейство из простых иноков. Архиепископу стало известно о добродетельной жизни инока Евфимия. Святой Евфимий был вызван в Новгород и после продолжительной беседы с Владыкой назначен архиерейским экономом. Новгородские архиепископы занимали в то время совершенно особое положение: независимые от княжеской власти, они избирались непосредственно вечем и принимали большое участие в светских делах; в частности, на них лежало управление огромными вотчинами. И архиерейский эконом в этих условиях должен был сочетать административный талант с полнейшим бескорыстием и глубоким христианским смирением. Усердно просил архипастыря святой Евфимий отпустить его снова на Вяжище, но потом покорился Святителю.

В новой должности святой Евфимий вызывал всеобщее изумление и уважение тем, что, занимая столь высокое положение, будучи в центре деловой жизни огромного торгового города, он нес иноческие подвиги так же усердно, как и в дремучих лесах. В 1421 году скончался архиепископ Симеон. При новом архиерее Евфимии I святой Евфимий снова удалился в свою обитель. Вскоре иноки обители на Лисичьей горе избрали святого своим игуменом. По преставлении архиепископа Новгородского Евфимия I в 1429 году игумен Евфимий был избран архиепископом своего родного города и 29 ноября вступил в храм Святой Софии. В течение четырех лет святитель управлял Новгородской епархией, оставаясь нареченным архиепископом, и только 24 мая 1434 года был посвящен в Смоленске. Архиерейскую хиротонию возглавлял митрополит Герасим. В течение 29 лет мудро правил своей епархией святой Евфимий, ревностно исполняя свой архипастырский долг. Много потрудился святой Евфимий для построения и возобновления храмов, особенно после опустошительных пожаров 1431 и 1442 гг. Богато был украшен святителем Софийский собор, а в Новгородском Кремле построено несколько новых храмов. «Если хочешь, – пишет Пахомий Логофет, – видеть немногое из числа великих дел его, иди к храму Святой Софии. Там увидишь созданные им храмы святых, стоящие подобно горам. Не голосом, а делом открывают они разнообразную красоту свою. Это даровал мне архиепископ Евфимий, — говорит одна церковь; другая говорит – таким благолепием он украсил меня; третья поведает – меня воздвиг он с основания. Храм великого Иоанна Златоустого, высокий и красивый, рукою Златоустого благословляет его и от его лица говорит: «Поелику ты воздвиг мне храм, и я умолю Творца приготовить тебе храмину на Небе». Соборный храм Премудрости Божией, обветшавший от времени и возобновленный им, вещает: «Он возвратил мне прежнее благолепие мое, украсил меня святыми иконами, он – хвала и красота моя»». Святитель Евфимий построил церковь в честь своего Ангела Хранителя, в 1438 году в Вяжицкой обители – каменный храм в честь Святителя Николая, а в следующем году – каменный храм в честь святого Иоанна Богослова с трапезою и службами. Ревностный к славе Божией святитель Евфимий заботился об умножении духовных книг. До сих пор целы многие богослужебные книги, переписанные «по велениям господина архиепископа Владыки Евфимия». Несмотря на обилие дел святитель всегда неукоснительно выполнял иноческое правило: то, что он не успевал сделать днем, – довершал ночью. За час до утрени вставал святитель на келейную молитву. Часто всю ночь проводил он без сна; носил вериги, но о них никто не знал до самой кончины его. Первую неделю Великого поста проводил святитель в Вяжицкой обители в безмолвной молитве, ничего не вкушая. В 1446 году великокняжеский престол был захвачен Шемякой, который вступил в сношения с Новгородом. Политическая ситуация в Новгороде резко обострилась. Святитель Иона (память 31 марта) в 1451 году в особом послании убеждал новгородцев прекратить беспорядки и слушаться своего архипастыря – «будьте во всем послушны нашему сыну и брату, а вашему отцу и учителю, Боголюбивому архиепископу Евфимию». В глубокой старости святитель Евфимий, беспокоясь в душе, что деятельность Шемяки могла бросить тень на его отношение к Первосвятителю, которого он глубоко чтил, посылает святому Ионе письмо. Предчувствуя близость кончины, святитель Евфимий испрашивал себе молитв и прощения. Святой Иона в ответном письме – прощальной грамоте писал: «Напоминаем тебе, сын мой, что ты стал было поступать слишком просто: того, кто отлучен был нашим смирением за преступления, вы принимали у себя, того удостоивали своего благословения. И ты, сын мой, принеси покаяние в том пред Богом». При этом святитель Иона повелел: если прощальная грамота прибудет после блаженной кончины новгородского архипастыря, прочитать ее над его гробом. Святитель Евфимий преставился 10 марта 1458 года. Посланный святителем Ионой с прощальной грамотой духовник Евмений прибыл в Новгород спустя 16 дней после кончины святого Евфимия, гроб которого, по его завещанию, стоял в храме Вяжицкой обители. Когда гроб открыли, чтобы прочитать прощальную грамоту, то увидели, что тление не коснулось тела святого. Святитель Евфимий лежал, как спящий, персты его были сложены для благословения. «Еще хранит Бог Новгород, за него молится святитель Евфимий», — громко сказал Евмений и, прочтя грамоту святого Ионы, положил ее в руку почившего святителя.

Вскоре после кончины святителя Господь прославил его благодатными дарованиями тем, кто прибегал к его молитвенной помощи. Высоко почитая святителя, благодарные иноки Вяжицкой обители воздвигли церковь в честь святого Евфимия, которая отмечена в переписи 1500 года. Празднование памяти святителя Евфимия было установлено на Московском Соборе 1549 года. Житие святого Евфимия написано по поручению святителя Ионы, архиепископа Новгородского (+ 1470; память 5 ноября) Пахомием Логофетом.

Кондак 1

Возбранный воеводо и пастырю священнейший великаго Новаграда, иноков наставниче и ангелов собеседниче, скорый помощниче и молитвенниче наш святителю Евфимие, приими усердно приносимая тебе сия благохваления и твоими молитвами от всяких нас бед свободи, да зовем ти:

Радуйся, отче Евфимие, святителю предивный.

Икос 1

Ангельски на земли отче пожил еси, с плотию яко безплотен Евфимие; темже со безплотными на небеси водворяяся, от нас земных приими песнь сию:

Радуйся, от чрева матерня очищенный.

Радуйся, благодатию Святаго Духа освященный.

Радуйся, рождеством твоим неплодие родителей разрешивый.

Радуйся, скорбь их в радость преложивый.

Радуйся, неплодныя матере чудное прозябение.

Радуйся, священника Господня благодатное процветение.

Радуйся, благаго корене отрасле пречестная.

Радуйся, прекрасный цвете Божия насаждения.

Радуйся, от младенчества рукою Всевышняго знаменованный.

Радуйся, от пелен в служение ему избранный.

Радуйся, по рождестве твоем всемощному покрову Заступницы мира врученный.

Радуйся, от Нея на добродетель наученный.

Радуйся, отче Евфимие, святителю предивный.

Кондак 2

Видя Господь слезы и воздыхания твоих благочестивых родителей, слыша моления их, неплодия узы разрешив, плод благославный дарова им тя, преподобне отче, во умилении сердца зовущих: Аллилуиа.

Икос 2

Разум богомудрый стяжав в души твоей, святе Евфимие, измлада суеты мирския уклонился еси, пустынное же возлюбил еси житие, дом родителей оставив, во обители святителя и чудотворца Николая, яже на Важищи, вселился еси, к подвигом иноческим усердно устремился, таковому твоему богомудрию дивящеся, похвалы тебе сия восписуем:

Радуйся, сладости и утехи сего мира презревый.

Радуйся, горняго богомудрия возжелевый.

Радуйся, просветивый измлада ум твой изучением писаний божественных.

Радуйся, пленивый волю твою в послушание закону Господню.

Радуйся, сердце твое от всякия лести душевредныя чисто сохранивый.

Радуйся, разум твой от помыслов суетных очистивый.

Радуйся, яко Отца Небеснаго паче земных родителей возлюбил еси.

Радуйся, яко Христа ради дом отчий оставил еси.

Радуйся, девства и целомудрия усердный хранителю.

Радуйся, иноческаго жития истинный любителю.

Радуйся, подвиги твоими начальника тмы низложивый.

Радуйся, постом и молитвами вся коварства его упразднивый.

Радуйся, отче Евфимие, святителю предивный.

Кондак 3

Сила Вышняго осени тя к плодоношению духовному, премудре Евфимие, и образ тя добродетельнаго жития всем показа хотящым наследовати спасение, внегда пети сице: Аллилуиа.

Икос 3

Имея ревность божественную о спасении твоем, преподобне, потщался еси со страхом и трепетом Господеви послужити: в трудех бо постнических и послушании мнозем жизнь твою провождал еси. Темже и нам в трудех и борениих помози, заступниче наш, да всегда благодарно зовем ти:

Радуйся, от юности мудрости прилежавый.

Радуйся, благое иго Христово на себе восприемый.

Радуйся, постническими подвиги вся плотская мудрования умертвивый.

Радуйся, во удручение плоти вериги непрестанно на телеси твоем носивый.

Радуйся, паче всех добродетелей нищету духовную возлюбивый.

Радуйся, вся красная мира сего ни во что же вменивый.

Радуйся, правило христоподражательнаго жития.

Радуйся, образе монашескаго послушания.

Радуйся, яко в труде и подвизе непрестанно пребывал еси.

Радуйся, яко того ради вся душеполезная благая стяжал еси.

Радуйся, во образ ангельский на земли облекийся.

Радуйся, ангельским чином на небеси ныне соводворяяйся.

Радуйся, отче Евфимие, святителю предивный.

Кондак 4

Бурею искушений различных мняше враг многокозненный от добродетельнаго тя жития отвратити, преподобне отче: ты же по словеси Господню молитвою и постом от ног твоих делече отразил еси того, присно моляся и поя: Аллилуиа.

Икос 4

Слышав блаженный Симеон, святитель Новаграда, твое богомудрое житие, отче Евфимие, управителя над всем домом и имением своим тя поставляет яко мудра строителя и верна. Мы же поминающе светлейшыя добродетели твоя, научаемся звати тебе:

Радуйся, верный и добрый слуго Господень.

Радуйся, усердный делателю винограда Христова.

Радуйся, божественных велений благочестный исполнителю.

Радуйся, воздержанием всяким тело твое духу покоривый.

Радуйся, уставов церковных преизрядный рачителю.

Радуйся, на высоту безстрастия возшедый.

Радуйся, истиннаго смирения зерцало.

Радуйся, кротости и незлобия светлый образе.

Радуйся, яко врученный тебе талант мудрости под землею не сокрыл еси.

Радуйся, яко дарования душевная твоими труды преумножил еси.

Радуйся, благий рабе, в радость Господа твоего призванный.

Радуйся, предстателю о нас пред Ним непостыдный.

Радуйся, отче Евфимие, святителю предивный.

Кондак 5

Боготечною стезею в тихое пристанище спасения устремився, преподобне, молитвам и милостыни, отче, прилежал еси, тленное богатство в нетленное прелагая, Христу же зовый: Аллилуиа.

Икос 5

Видеша людие Новоградстии тя богоблаженне Евфимие, яко светильника светозарнаго, на свещнице добродетелей дивно сиюща и на святительский престол великаго Новаграда единодушно тя призывают, ихже благочестное избрание яве и судом Божиим утвердися, жребием данным, таковому промышлению Божию о тебе чудящеся, вопием ти сице:

Радуйся, всенародным множеством на святительский престол избранный.

Радуйся, вседержительною десницею во архиереех утвержденный.

Радуйся, великаго Новаграда многоименная славо.

Радуйся, обители Вяжищския честная похвало.

Радуйся, Церковь Божию твоими учении украсивый.

Радуйся, людми, Богом тебе врученными, ко спасению руководивый.

Радуйся, яко о стаде твоем непрестанно попечение имел еси.

Радуйся, яко многия от вечныя погибели избавил еси.

Радуйся, неразумных человеков вразумителю.

Радуйся, скорбных и печальных утешителю.

Радуйся, погибающих надеждо и исправление.

Радуйся, безпомощных заступление.

Радуйся, отче Евфимие, святителю предивный.

Кондак 6

Проповедник доброгласный Христова Евангелиа показался еси, богоизбранне архиерею Евфимие, сладость божественную от уст твоих источая, еюже напитавшеся чада твоя, тебе добраго пастыря почитаем, Христу же зовем: Аллилуиа.

Икос 6

Возсиял яко лучезарное солнце на священное возседе седалище, великий Новград блистанием премудрых учений твоих чудно озарил еси, сего ради зовем ти:

Радуйся, добротами святительства преукрашенный.

Радуйся, архиерею Божий, душею и телесем воистинну преосвященный.

Радуйся, пастырю словесный стада Христова.

Радуйся, премудрый учителю наследия Христова.

Радуйся, Пресвятыя Троицы служителю верный.

Радуйся, Духа Святаго жилище преукрашенное.

Радуйся, вдов и сирот благое попечение.

Радуйся, странных и обуреваемых готовое пристанище.

Радуйся, корабля Святыя Церкве добрый кормчию.

Радуйся, в мори житейстем плавающым верный путеводителю.

Радуйся, в тихую пристань спасения душы человеческия направляяй.

Радуйся, заблудшыя на путь добродетели наставляяй.

Радуйся, отче Евфимие, святителю предивный.

Кондак 7

Хотяй Христос спасения всем человеком, тя святителя преудобренна, поставляет людем Своим и Церкве светильника пресветлаго, сиянми спасительных словес твоих верныя вся и просвещающа и научающа пети: Аллилуиа.

Икос 7

Новград великий, стяжав в себе пастыря заступника, светло о тебе хвалится, святителю Евфимие, имея тя яко стену необоримую и столп непоколебимый: мы же чада твоя, во обители твоей живущии, к твоему заступлению усердно притекаем, молящеся и зовуще тебе:

Радуйся, святителей веселие.

Радуйся, архиереев красото.

Радуйся, монашествующих утверждение.

Радуйся, постников удобрение.

Радуйся, праведных радование.

Радуйся, грешных спасение.

Радуйся, апостолом единонравный.

Радуйся, безплотных сожителю.

Радуйся, диавольских козней разрушителю.

Радуйся, подвизающымся на невидимыя враги помощниче.

Радуйся, ангеле Божий земный.

Радуйся, человече небесный.

Радуйся, отче Евфимие, святителю предивный.

Кондак 8

Странное Бога вочеловечение непрестанно помышляя, красоты мира сего всеконечне устранился еси, богомудре, не стяжал бо еси имети зде пребывающаго града: горняго же Отечества со тщанием взыскал еси зовый: Аллилуиа.

Икос 8

Весь был еси в пастве твоей всем помощник, богоносне Евфимие: нищым питатель, печальным утешитель, бедствующым заступник, о всех попечение творя и всех подвизая вопити:

Радуйся, во всяких нуждах скорое вспоможение.

Радуйся, в печалех быстрое услышание.

Радуйся, немощных и убогих присный помощниче.

Радуйся, во озлоблении сущым готовейший заступниче.

Радуйся, сирых и безприютных покровителю.

Радуйся, треволнений и бурь житейских укротителю.

Радуйся, яко утопающым в пучине греховней руку помощи простираеши.

Радуйся, яко самых отчаянных из рова погибели исхищаеши.

Радуйся, имя твое святое усердно призывающым помогаяй.

Радуйся, от всяких напастей и обстояний избавляяй.

Радуйся, щедрот преизобильных подателю.

Радуйся, милости и чудес источниче.

Радуйся, отче Евфимие, святителю предивный.

Кондак 9

Все естество ангельское удивися величию подвигов твоих, отче священнейший Евфимие: в телеси бо сый, сих поревновал еси, вся плотская взыграния умертвив; живый яко безплотен, во дни и нощи пел еси: Аллилуиа.

Икос 9

Ветий краснословесных преизящнейший явился еси, преподобне, паству твою непрестанно в законе Божием поучая и на путь добродетели прилежно наставляя; темже ко пристанищу спасения направи и нас, угодниче Христов, приносящих ти благохваления сицевая:

Радуйся, доброгласный органе Духа Пресвятаго.

Радуйся, сладкозвучная цевнице Иисусова.

Радуйся, наставниче преизрядный спасения.

Радуйся, кающымся пред Богом крепкое заступление.

Радуйся, душы алчущих хлебом небесным богатно напитавый.

Радуйся, жаждущих сердца божественным веселием исполнивый.

Радуйся, яко бдением и милостынею Богови соединился еси.

Радуйся, яко добродетелми твоими Духу Пресвятому жилище явился еси.

Радуйся, божественнаго разума преисполненный.

Радуйся, страх Божий в сердцы твоем стяжавый.

Радуйся, умом Христовым обогативыйся.

Радуйся, равноангелен в житии явивыйся.

Радуйся, отче Евфимие, святителю предивный.

Кондак 10

Спасти хотя душу твою, о телеси твоем небрегл еси, отче наш Евфимие, сего ради и вериги тяжки до конца дней твоих на телеси тайно носил еси, от нихже многая чудеса и исцеления по смерти твоей источаеши с верою притекающым, Богу же вопиющым: Аллилуиа.

Икос 10

Стена еси иноческому чину и всем к тебе прибегающым: темже и нам, любовию чтущих тя и раце мощей твоих покланяющихся с верою, буди ограждение крепкое, да тобою от всех наветов вражиих избавльшеся, умильно зовем ти:

Радуйся, столпе непоколебимый Церкве Христовы.

Радуйся, твердое верных прибежище.

Радуйся, крепкое падающих возведение.

Радуйся, право стоящих утверждение.

Радуйся, согрешающих кроткий обличителю.

Радуйся, непокорных премудрый исправителю.

Радуйся, правды ревнителю неустрашимый.

Радуйся, благочестия поборниче непреоборимый.

Радуйся, не словесы точию, но паче делом и образом жития твоего всех к Богу приводяй.

Радуйся, верныя к радости духовной призываяй.

Радуйся, унывающым велие радование.

Радуйся, скорбящым душам сладкое утешение.

Радуйся, отче Евфимие, святителю предивный.

Кондак 11

Пение всеумиленное приношаху тебе вернии твои людие по чуднем твоем отче, к Богу отшествии, с плачем велиим провождающе тя на место упокоения в любимую обитель твою: слезы многия о разлучении твоем проливаху, со воздыханием моляще и вопиюще псаломскую песнь: Аллилуиа.

Икос 11

Светозарная звезда явился еси, богоносне Евфимие, небо церковное украшающая и мрак демонский далече отгоняющая: темже и наша сердца омраченная грехми просвети, наставниче наш, и к свету покаяния возведи, да зовем ти:

Радуйся, свеще, божественным огнем пламенеющая.

Радуйся, заре от Трисолнечнаго Света.

Радуйся, пресветлейшаго священства правило.

Радуйся, лучезарное добродетельное сияние.

Радуйся, светило, мрак уныния и скорби разгоняющее.

Радуйся, деннице, верных душы и сердца просвещающая.

Радуйся, тихим светом смирения и любве нам сияяй.

Радуйся, в нощи греховней блуждающым зарею покаяния возсиявый.

Радуйся, яко светлою памятию твоею нам паче солнца блистаеши.

Радуйся, со Христом пребываеши во славе.

Радуйся, яко светом небесным житие наше озаряеши.

Радуйся, Трисиянныя Зари наслаждаешися яве.

Радуйся, отче Евфимие, святителю предивный.

Кондак 12

Благодатию чудес и знамений, дивно тя прослави Христос, святителю Евфимие: по шести бо надесятех днех преставления твоего, прииде посланный от первосвятителя Ионы с грамотою к тебе, и егда отверзоша раку твою обретеся честное тело твое нетленно; и грамоте прочтенней бывшей над гробом твоим, ты, аки жив сый, в преподобнеи твои руце сию приемлеши. Людие же видевшыя сия, велми удивляхуся и прославляху Бога, Дивнаго во святых Своих, поюще: Аллилуиа.

Икос 12

Поем твое равноангельное житие. Славим твоя дивныя подвиги, почитаем досточудную кончину и со благоговением целуем твою священную раку, хвалебно зовем ти:

Радуйся, неоскудных исцелений источниче.

Радуйся, страждущих и недужных премилостивый врачу.

Радуйся, и по кончине паствы твоея не оставивый.

Радуйся, всем и коемуждо яже ко спасению у Господа испросити готовый.

Радуйся, земною нищетою небесное богатство стяжавый.

Радуйся, временною скорбию жития сего вечную радость получивый.

Радуйся, подвиг течения твоего добре совершивый на земли.

Радуйся, венцем неувядаемым увенчанный на Небеси.

Радуйся, многи священныя храмы во славу святых Божиих создавый.

Радуйся, в райских селениих ликом их сочетавыйся.

Радуйся, великаго Мир Ликийских чудотворца в житии твоем усердный чтителю.

Радуйся, в горних обителех присный его сожителю.

Радуйся, отче Евфимие, святителю предивный.

Кондак 13

О, премудрый и всехвальный архиерею, чудотворче святый Евфимие! Хвалебную песнь сию приими от нас тебе усердно воспеваемую: охрани нас молитвами твоими святыми, избавляй от всякаго злаго обстояния и скорби, да тихое житие на земли поживше, блаженство вечное наследим, и купно с тобою и всеми святыми сподобимся воспевати Богу: Аллилуиа.

Этот кондак читается трижды, затем икос 1-й и кондак 1-й.

Молитва святому преподобному Евфимию, архиепископу Новоградскому, чудотворцу

О, святителю Христов Евфимие! От юности твоея Христа возлюбил еси, и благодатию Его укрепляемь, вся плотская мудрования умертвил еси, чистым житием и кротким нравом угодил еси Господеви, и по благодати Его на престоле святительства был еси, и явился еси пастве Христовой великаго Новаграда пастырь изряден, полагая душу твою о стаде твоем, темже Пастыреначальник Христос и по смерти прослави тя подаянием чудес, от тебе истекающих, подая нам тебе образ добродетельнаго жития, и теплаго молитвенника. Темже и аз грешный и унылый, припадая к раце мощей твоих, молюся тебе усердно: угодниче Христов, даждь ми руку помощи, воздвигни мя молитвами твоими из глубины греховныя, се бо волнами страстей плотских и уныния и иными тмочисленными житейскими треволнении обуреваяся погибаю. Буди убо мне многогрешному теплый ко Христу предстатель и молитвенник, да и аз от потопления греховнаго избавлен, ко пристанищу благоутишнаго жития благодатию Христовою достигну, и чистым, на конец житием прославлю Спасителя моего, кровию Своею мене искупившаго, и тако житие скончав, получу живот вечный, во славу Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно и во веки веков. Аминь.

24 марта (11 марта ст. ст.) Церковь почитает память святителя Евфимия, архиепископа Новгородского.

Житие святителя Евфимия Новгородского

Святитель Евфимий, архиепископ Новгородский (1390-е гг.? — 11 марта 1458 г.) жил в сложное для русских земель и русской Церкви время. Церковная деятельность архиепископа Евфимия приходится на период, когда Московское княжество было охвачено борьбой за престол между Василием II и Юрием Дмитриевичем, третьим сыном Дмитрия Донского, а после 1434 г. — между Василием II и сыновьями Юрия — Василием Косым и Дмитрием Шемякой. Для Новгорода это время вошло в историю как последний период политической самостоятельности Новгородской республики, перед присоединением к централизованному Русскому государству со столицей в Москве (1478 г.).

Житие святителя, составленное Пахомием Сербом, известным агиографом, повествует нам о том, что владыка был родом из Новгорода. Вероятнее всего, время его рождения — 1390-е гг. Отец Евфимия, Михей, был священником, служил в новгородской церкви во имя святого великомученика Феодора. Благоверные супруги сильно скорбели о том, что у них нет детей, и усердно молились Господу о помощи свыше и ниспослании ребенка. Михей и Анна, мать Евфимия, дали обет, что при рождении младенца посвятят его Богу. Господь даровал благочестивой чете сына. При крещении святителю было дано имя Иоанн, во имя св. Иоанна Богослова.

К 15 годам Иоанн пожелал принять иноческое звание: «Смиренный юноша не ведал своего высокого назначения; Господь же, свыше руководя избранников своих, внушил ему сперва любовь к пустыне, чтобы потом вызвать его из глубины безмолвия и поставить на высоком свещнике святительства». Святитель Евфимий был пострижен в Вяжищском монастыре, согласно новгородскому летописанию, монастырь был основан в конце XIV века иноками Евфросином, Игнатием и Галактионом. Несколько лет инок Евфимий подвизался в Вяжищском монастыре. По сообщению Димитрия Ростовского: «Проживая в монастыре, преподобный Евфимий оказывал во всем такое строгое повиновение настоятелю своему и братии, что вызывало общее удивление, а также и похвалу за то, что, будучи в таком юном возрасте, обладал умом многолетнего мужа». Боголюбивого юношу заметил и взял в Новгород Симеон, новгородский архиепископ, в 1415-1421 гг. Инок Евфимий становится казначеем архиепископского дома, он более остальных подходил к этому делу, так как сочетал в себе административный талант с искренним бескорыстием. После кончины Симеона архиепископом Новгородским становится игумен Клопского монастыря Феодосий. Два года (1421-1423) управлял он Новгородской епархией, за это непродолжительное время сумел вызвать на себя недовольство новгородцев и был изгнан обратно в Клопский монастырь. Святитель Евфимий же после смерти Симеона жил в Хутынском монастыре, а затем в Лисицкой обители.

Николо-Вяжищский женский монастырь. Расположен рядом с д. Вяжищи в Новгородской области. В 1438 г. святитель Евфимий заменил деревянную Никольскую церковь на каменную, в 1457 г. построил и расписал каменную церковь во имя Иоанна Богослова. Владыка Евфимий был погребен в этой обители

В 1429 г. скончался архиепископ Евфимий I Брадатый, занимавший архиепископскую кафедру в Новгороде после Феодосия. На вече все граждане единогласно выступили за священноинока Лисицкого монастыря Евфимия. Избрание Новгородского владыки с 1156 г. зависело не от митрополита с епископами, а исключительно от веча, самих новгородцев.

Преподобный Евфимий, считая себя недостойным такого высокого звания, долго отказывался принимать сан архиепископа. Наконец, он принял волю Божию и подчинился решению избравших его новгородцев. Однако после своего архиерейского избрания преподобный Евфимий несколько лет оставался в звании инока, посвящение его затруднялось из-за отсутствия на Руси митрополита Киевского. В течение четырех лет святитель управлял Новгородской епархией, оставаясь архиепископом, и только в 1434 года был посвящен. Архиерейскую хиротонию возглавлял Герасим, митрополит Киевский и всея Руси в 1433-1435 гг. Более 25 лет святитель Евфимий мудро руководил своей епархией.

О кончине святителя Пахомий Логофет пишет, что при наступлении Великого поста 1458 года владыка Евфимий заболел. Для молитвенного уединения он хотел отправиться Вяжищский монастырь, но остался в Новгороде. В прощеное воскресенье к святителю Евфимию пришли его духовные чада, смиренно прося у него прощения. Вечером святитель покинул Новгород и отправился в Лисицкий Рождество-Богородицкий монастырь. Новгородцы провожали его с любовью, кланяясь до земли. Святитель Евфимий всех благословлял и сам просил прощения. В Лисицкой обители, несмотря на упадок сил, святитель Евфимий всю первую седмицу Великого поста ходил на служение. Братия видели его слабость, но в нем самом никто не замечал печали. Скончался святитель в глубокой старости в этом же году. Святитель Евфимий был похоронен в Вяжищском монастыре близ Никольского собора.

Святитель Евфимий Новгородский. Тропарь, кондак и канон

Тропарь, глас 4:

Избран быв Богови от юности, святителю Евфимие, и сего ради архиерейства саном почтен быв, упасл еси люди, яже тебе Богом врученныя: темже и по преставлении чудес дарования от Господа приял еси, исцеляти различныя недуги. Того моли о нас совершающих честную память твою, да тебе вси непрестанно ублажаем.

Кондак, глас 8:

Яко архиереем сопрестольник, и святителем изрядный поборник был еси, святителю Евфимие: не престай сохраняя отечество твое, град же и люди, иже тебе верою почитающыя, и честным мощем твоим поклонящыяся, да велегласно тебе вси вопием: радуйся святителю богомудре.

Библиотека Русской веры
Канон святителю Евфимию, архиепископу Новгородскому →

Читать онлайн

Церковная деятельность святителя Евфимия, архиепископа Новгородского

Расцвет церковной художественной культуры Новгорода пришелся на время правления новгородской церковью святителя Евфимия II. В 1430-е гг. по велению святителя составляется текст Новгородской Четвертой летописи. В эти же годы в Новгород приезжает афонский монах Пахомий Серб, который пишет службу Варлааму Хутынскому (XII век, Великий Новгород — 1192 г.) основателю Спасо-Преображенского Хутынского монастыря. Благодаря святителю Евфимию произошло оформление почитания иконы «Знамения» Божией Матери — одной из главных святынь Великого Новгорода. По его инициативе были написаны: служба Знамению Богородицы, слово похвальное о Знамении и воспоминание о Знамении.

В 1440-е гг. архиепископ Евфимий строит Борисоглебский собор в Новгороде и Спасский собор в Старой Руссе. Церковь Бориса и Глеба не сохранилась. В 1405 году из-за пожара церковь сильно пострадала, и в 1441 году по указу архиепископа Евфимия II строится новый храм на месте старого основания. Ныне близ того места, где была церковь Бориса и Глеба, расположена церковь Андрея Стратилата в Великом Новгороде. Спасский собор в Старой Руссе (Новгородская область) входил в ансамбль Спасо-Преображенского монастыря. После Октябрьской революции храм был закрыт. В настоящее время от ансамбля монастыря сохранились собор Спаса Преображения, храм Сретения с трапезной, храм иконы Божией Матери Старорусская.

Церковь Андрея Стратилата XV-XVII вв. Изначально на месте церкви был построен каменный храм Бориса и Глеба. Великий Новгород

Особое внимание владыка уделял не только строительству новых церквей, но и их украшению. Согласно летописям, сохранились следующие сведения о росписи храмов и других построек: в 1434 г. расписана палата на Владычном дворе, в 1437 г. надвратная церковь Иоанна Златоуста на Владычном дворе, в 1439 г. гробы князя Владимира и его матери Анны в Софийском соборе, в 1441 г. Никольская церковь в Вяжищах, Спасо-Преображенский собор в Старой Руссе.

Став архиепископом, Евфимий развернул активную литературную деятельность. По его инициативе около 1432 г. при владычном дворе был составлен новый летописный свод — «Софийский временник». Для исторической науки «Софийский временник» представляет особый интерес, так как в его начале были помещены фрагменты из летописного памятника Начального свода более древнего, чем Повесть временных лет.

Лисицкий монастырь, в котором когда-то пребывал иноком владыка Евфимий, являлся важным центром книгописания Новгородской земли. В конце XIV века игумен монастыря Иларион привез со Святой Горы Афон в Новгород книгу «Тактикон» Никона Черногорского, его сочинение не теряет актуальности для истории церкви. В 1397 году эта книга, по благословению архиепископа Новгородского Иоанна II (1388-1415 гг.), была переписана лисицкими иноками для своего монастыря. Впоследствии святитель Евфимий уделял пристрастное внимание переписыванию святоотеческих творений и богослужебной литературы. Он всячески содействовал сохранению книгописной монастырской традиции.

Для исследователей проблема политических взглядов архиепископа Евфимия II является первостепенной в контексте изучения новгородско-московских отношений во второй трети XV в., перед присоединением Новгорода. В целом исследователи приходят к мнению, что святитель Евфимий стремился достичь мира и компромисса между Новгородом, митрополитом и великим князем, сохранив судебную автономию Новгорода. Вместе с тем, будучи церковным иерархом, Евфимий оставался лояльным к княжеской власти. Мнение об антимосковской нацеленности политической деятельности Евфимия, в том числе храмостроительной, будто бы стремившегося к утверждению Великого Новгорода как центра Православия в противовес Москве, не имеет достаточных оснований.

Прославление святителя Евфимия, архиепископа Новгородского

После смерти Евфимия, по заказу Новгородского архиепископа Ионы (ум. 5 ноября 1470 г.), святитель Пахомий Логофет написал житие и службу святителю. Об этом сообщают В. О. Ключевский, П. М. Строев и другие. Точное время написания жития святителя Евфимия неизвестно, но некоторые фрагменты текста, с конкретными историческими сведениями, дают основание полагать, что это произошло до 1462 года.

Рака с мощами святителя Евфимия, архиепископа Новгородского, Чудотворца

Празднование памяти святителя Евфимия было установлено на Московском Соборе 1549 года.

Иконография святителя Евфимия, архиепископа Новгородского

Спас на престоле с припадающим святителем Евфимием Новгородским. XVI в. Из Собора Покровского монастыря в СуздалеСвятитель Евфимий Новгородский. Шитьё. Новгород. 1549 г.Святой Евфимий Вяжищский, с житием. Складень конец XVII — начало XVIII в. Новгородский гос. историко-архитектурный и художественный музей-заповедник, НовгородСвятые Никола Чудотворец и Евфимий Новгородский. ХVII век. НовгородСвт. Евфимий. Монахиня Иулиания (Соколова). Рисунок. Сергиев Посад. 1962-73 годыСвятители Никита, Иоанн и Евфимий Новгородские. Икона (таблетка). Оборот таблетки «Святая Троица». Русь. XVI век. Из Рождественского собора Суздаля

Маргарита Лапина

Литература:

  1. Советская историческая энциклопедия. М.: Советская энциклопедия . Под ред. Е. М. Жукова. 1973—1982
  2. Севастьянова О. В. Новгородская Четвёртая летопись как источник по изучению политических взглядов новгородского архиепископа Евфимия II // Древняя Русь. Вопросы медиевистики. № 2(40). 2010. С. 56—73.
  3. Антипов И. В. Новгородская архитектура времени архиепископов Евфимия II и Ионы Отенского. Москва : Индрик, 2009. 367 с.

[ad01]

Рубрики: Разное

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *